Updated on 2024/06/06

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SAKUTA Makoto
 
Organization
Faculty of Information Engineering Department of Information and Systems Engineering Associate Professor
Graduate School of Engineering Master's program Information and Systems Engineering Associate Professor
Title
Associate Professor
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Degree

  • 博士(工学)

Research Interests

  • 不完全情報

  • コンピュータゲーム

  • パズル

  • 完全情報

Research Areas

  • Others / Others  / Fundamental informatics

  • Informatics / Software

  • Informatics / Intelligent informatics

Education

  • Shizuoka University

  • The University of Tokyo

Research History

  • 2004年4月 - 2006年7月; 石巻専修大学理工学部情報電子工学科; 講師

  • 2006年8月 - 現在; 福岡工業大学情報工学部情報システム工学科; 准教授 (助教授)

Professional Memberships

  • ゲーム学会

Papers

  • Proposal and analysis of stochastic variants of Quantum Tic-tac-toe Reviewed

    Makoto Sakuta

    ゲーム学会誌   15 ( 1 )   15-1 - 15-7   2022.6

     More details

    Language:English  

  • 立体ボードゲームScore Fourプレイシステムの幅広い環境上での開発 Reviewed

    作田 誠

    ゲーム学会 誌   7 ( 1 )   7-9 - 7-15   2013.8

  • 不完全情報ゲームでの可能局面数え上げに基づく着手決定‐戦艦ゲームを題材として Reviewed

    作田誠 飯田弘之

    ゲーム学会誌   2 ( 1 )   28 - 35   2008.3

  • Application of the killer-tree heuristic and the lambda-search method to Lines of Action Reviewed

    Makoto Sakuta, Tsuyoshi Hashimoto, Jun Nagashima, Jos W.H.M. Uiterwijk, and Hiroyuki Iida

    Information Sciences   154   141 - 155   2003

  • コンピュータ将棋における指し手の順序付けによる探索効率化. Reviewed

    竹歳正史, 橋本剛, 作田誠, 飯田弘之

    情報処理学会論文誌   43 ( 10 )   3074 - 3077   2002

  • 将棋終盤で発展してきた探索手法のLines of Action への適用 Reviewed

    作田誠, 長嶋淳, 橋本剛, 飯田弘之.

    情報処理学会論文誌,   43 ( 10 )   2964 - 2972   2002

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Books

  • 衝立詰将棋を解くプログラム. 松原仁 (編)

    作田誠.

    アマ 4 段を超える コンピュータ将棋の進歩 4, 6 章, 共立出版  2003 

     More details

    Responsible for pages:115-135  

  • Computer shogi. In Jonathan Schaeffer and Jaap van den Herik, editors

    Hiroyuki Iida, Makoto Sakuta, and Jeff Rollason

    CHIPS CHALLENGING CHAMPIONS  2002 

     More details

    Responsible for pages:161-184  

MISC

  • Proposal and analysis of stochastic variants of Quantum Tic-tac-toe

    Makoto Sakuta and Yusei Tomioka

    Research Bulletin of Fukuoka Institute of Technology   50 ( 1 )   1 - 7   2017.9

  • 不完全情報ゲームの研究

    作田誠

    オペレーションズ・リサーチ   52 ( 1 )   27 - 34   2007.1

  • 不完全情報ゲーム研究の現状

    作田誠

    情報処理   44 ( 9 )   916 - 920   2003

Presentations

  • 不確定版量子三目並べの提案とプレイシステム開発

    冨岡 佑成、作田 誠

    日本デジタルゲーム学会 2017年 夏季研究発表大会 予稿集 

     More details

    Event date: 2017.9

  • 人工知能研究のための大富豪ゲームシステムの開発

    野田尚志,作田誠

    ゲーム学会第11回全国大会講演論文集 

     More details

    Event date: 2013.3

  • OpenGLを使った複数環境上での立体ボードゲームの開発

    作田 誠

    ゲーム学会第10回全国大会講演論文集 

     More details

    Event date: 2011.12

  • 不完全情報将棋Web サイトの開発.

    作田誠.

    ゲーム学会第3 回合同研究会研究報告 

     More details

    Event date: 2005.6

  • 衝立将棋コンピュータプレイヤにおける駒組み評価

    作田誠.

    エンタテインメントコンピューティング2004  

     More details

    Event date: 2004.8

  • 不完全情報ゲームのクライアント・サーバ型ゲームシステムと人間用クライアントおよびコンピュータクライアントの開発.

    作田誠.

    第8 回ゲームプログラミングワークショップ2003 

     More details

    Event date: 2003.11

  • Antomatic tuning of game playing system based on the realization-probability search

    Jun Nagashima, Tsutyoshi Hashimoto, Makoto Sakuta, Jos W. H. M. Uiterwijk, and Hiroyuki Iida

    In The 8th Game Programming Workshop in Japan 2003 

     More details

    Event date: 2003.11

  • 衝立将棋システムの開発

    作田誠.

    ゲーム学会第1 回合同研究会 

     More details

    Event date: 2003.10

  • ダイナミックインフォメーション将棋のエンタティンメント性.

    濱田剛旭, 竹歳正史, 作田誠, 橋本剛, 飯田弘之

    情報処理学会研究報告 

     More details

    Event date: 2003.3

    Venue:早稲田大学  

  • 3-Hirn system: The first results in shogi.

    Fazrina Said, Tsuyoshi Hashimoto, Makoto Sakuta, and Hiroyuki Iida

    In The 7th Game Programming Workshop in Japan 2002 

     More details

    Event date: 2002.11

  • 戦艦ゲームにおいて相手モデルを立てない場合の攻撃及び配置戦略の評価

    作田誠, 飯田弘之

    第7 回ゲームプログラミングワークショップ2002 

     More details

    Event date: 2002.11

  • 実現確率探索のゲーム全般への応用 - Lines of Action を題材にして

    橋本剛, 長嶋淳, 作田誠,Jos Uiterwijk, 飯田弘之

    第7 回ゲームプログラミングワークショップ2002 

     More details

    Event date: 2002.11

  • Chess-like games of screen type and dynamic information

    Makoto Sakuta, Masahumi Taketoshi, Yoichiro Kajihara, and Hiroyuki Iida

    In Workshop in Computer Olympiad 2002 

     More details

    Event date: 2002.7

    Venue:Universiteit Maastricht, The Netherlands  

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Awards

  • CSA 研究賞

    2004  

     More details

    Country:Japan

Teaching Experience (On-campus)

  • 2023   Advanced Programming I

  • 2023   Computer Software

  • 2023   Introduction to Information Systems

  • 2023   Multimedia Web Technology

  • 2023   Experiments for Information Systems

  • 2023   Experiments for Information Systems

  • 2023   Artificial Intelligence

  • 2023   Graduation Study

  • 2023   Advanced Artificial Intelligence

  • 2022   Introduction to Information Systems

  • 2022   Computer Software

  • 2022   Advanced Programming I

  • 2022   Multimedia Web Technology

  • 2022   Experiments for Information Systems

  • 2022   Experiments for Information Systems

  • 2022   Artificial Intelligence

  • 2022   Graduation Study

  • 2022   Advanced Artificial Intelligence

  • 2021   Computer Software

  • 2021   Introduction to Information Systems

  • 2021   Advanced Programming I

  • 2021   Multimedia Web Technology

  • 2021   Experiments for Information Systems

  • 2021   Experiments for Information Systems

  • 2021   Artificial Intelligence

  • 2021   Graduation Study

  • 2020   Advanced Programming I

  • 2020   Computer Software

  • 2020   Introduction to Information Systems

  • 2020   Artificial Intelligence

  • 2020   Multimedia Web Technology

  • 2020   Experiments for Information Systems

  • 2020   Experiments for Information Systems

  • 2020   Graduation Study

  • 2019   Advanced Programming I

  • 2019   Computer Software

  • 2019   Introduction to Information Systems

  • 2019   Artificial Intelligence

  • 2019   Multimedia Web Technology

  • 2019   Experiments for Information Systems

  • 2019   Experiments for Information Systems

  • 2019   Graduation Study

  • 2019   Advanced Artificial Intelligence

  • 2018   Advanced Programming I

  • 2018   Computer Software

  • 2018   Internship

  • 2018   Introduction to Information Systems

  • 2018   Experiments for Information Systems

  • 2018   Experiments for Information Systems

  • 2018   Multimedia Web Technology

  • 2018   Artificial Intelligence

  • 2018   Graduation Study

  • 2017   Advanced Programming I

  • 2017   Computer Software

  • 2017   Introduction to Information Systems

  • 2017   Artificial Intelligence

  • 2017   Multimedia Web Technology

  • 2017   Experiments for Information Systems

  • 2017   Experiments for Information Systems

  • 2017   Graduation Study

  • 2017   Seminar in Information and Systems

  • 2017   Research Study for Master's Thesis in

  • 2016   Multimedia Data Communication

  • 2016   Advanced Programming I

  • 2016   Computer Software

  • 2016   Introduction to Information Systems

  • 2016   Artificial Intelligence

  • 2016   Control Systems Engineering Design

  • 2016   Graduation Study

  • 2016   Advanced Artificial Intelligence

  • 2016   Seminar in Information and Systems

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Social Activities

  • 情報処理学会ゲーム情報学研究会拡大運営委員 (2007 年3 月まで)